Svar: Skemad to gange dagligt
13. november 2018
Alder:
5 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad :)
Der sker ikke noget ved, at du venter 1-2 uger med skemad om aftenen, fordi der sagtens kan ske ændringer i jeres drengs rytme, i takt med at han bliver ældre. Faktisk lyder det som om, at der allerede er sket en del ændringer hos jer - hvor han tidligere gik sent i seng, så er han nu begyndt at være putteklar allerede 19.30... Det kan derfor på sigt blive lettere for dig at tilbyde ham aftensmad omkring det tidspunkt, hvor I andre normalt spiser til aften - og det vil netop være at foretrække, at I spiser sammen, så du også kan tage udgangspunkt i den mad, I andre får, og han naturligt lærer at spise samme med jer andre, og også tilbydes samme mad som I andre :)
Jeg ved ikke, hvornår I normalt spiser aftensmad, men du nævner, at din dreng ofte tager en times lur ca. kl 17 og det betyder, at han vil kunne blive tilbudt grøntsagsmos kl 18-18.30 - hvilket måske godt kan passe med jeres almindelige spisetid :) Og på den måde vil der stadig være plads til at give ham mælk, før han så puttes til natten kl ca. 19.30...
Hvis I har en rytme, hvor I spiser aftensmad, når han er lagt i seng, så vil I naturligt skulle give ham mad uden for jeres spisetider - og lige nu vil det være rigtig fint og uden større betydning, men på sigt, kan det godt være nødvendigt, at I forsøger at ændre lidt på jeres spisetider og rytme, netop for at I alle kan spise sammen, samtidig med at jeres dreng stadig kan komme i seng i nogenlunde tid om aftenen.
Tidspunktet for mos om aftenen kan naturligt også afhænge lidt af, hvornår han har spist om dagen, og hvordan hans rytme viser sig at være fremadrettet. Han må i princippet gerne have en sen rytme, hvor I spiser sent og går sent i seng alle sammen:) Lige nu lyder det dog som om, at han er rigtig træt om aftenen. Derfor kan det også være en overvejelse værd, om du skal give ham det første måltid lidt tidligere, så du kan give ham mosen om aftenen, før han puttes til sin aftenlur. Så han f.eks. tilbydes mos kl 16.30-17 og derefter puttes og sover en time... kommer op, leger, er aktiv og puttes til natten med bryst/flaske...
Det afhænger naturligvis af, hvornår han har spist sin grød. Hvis han har fået denne tilbudt kl 10, så er det fint med mos kl ca 16.30-17, men har han først fået grød kl 14, så er det naturligvis meget tæt på, at han tilbydes mos, når han ikke er ældre end han er. Så du må gerne forsøge at lægge de to måltider med lidt afstand imellem - og med plads til mælk imellem - som det kan lade sig gøre ud fra hans nuværende rytme :)
I takt med at han bliver ældre og rytmen forhåbentlig bliver lidt mere ens dag for dag, så vil det være rigtig godt, at spisetiderne ligger nogenlunde fast +/- en halv times tid, fordi det også er med til at påvirke hans indre ur og fornemmelse for mæthed og sult. Samtidig kan det være med til at sikre, at dagen ikke skrider for meget for jer, så han når op på alle de måltider af både skemad og mælk, som han naturligt har behov for i løbet af et døgn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske